Winkelwagen

U hebt niets in uw winkelwagen.

Artitec CHD

De gesloten goederenwagens van het type CHD jarenlang de standaard gesloten goederenwagen geweest bij de Nederlandse spoorwegen. Hun oorsprong stamt al uit de tijd van de Hollandse IJzeren Spoorwegmaatschappij die deze goederenwagens vanaf 1879 bouwde. De laatste wagens die in 1917 geproduceerd werden, waren nagenoeg gelijk aan de modellen die bijna 40 jaar eerder al op de baan te vinden waren. Er zijn zo'n 3000 CHD's geproduceerd.

Vanaf de jaren '30 werden de wagens verbouwd waarbij er remwerk of doorgaande leidingen voor remwerk werden toegevoegd. Ook werden bij vele wagens de bakken versterkt met extra stalen profielen. Om betere rij-eigenschappen te verkrijgen, werden bij enkele wagens de wielen verder naar buiten geplaatst waardoor de radstand van vier naar vijf meter ging.

In de jaren '50 werden de eerste CHD's uit dienst gehaald. Vele onderdelen werden nog wel gebruikt voor de bouw en verbouw van andere goederenwagens. In de jaren '60 werden de laatste CHD's vervangen door Europese standaardwagens zoals de Gs.

Artitec is het eerste merk dat met op en top Nederlandse goederenwagens in serieproductie komt. Op de historische Nederlandse baan mogen deze markante wagentjes ook zeker niet ontbreken!

De gesloten goederenwagens van het type CHD jarenlang de standaard gesloten goederenwagen geweest bij de Nederlandse spoorwegen. Hun oorsprong stamt al uit de tijd van de Hollandse IJzeren Spoorwegmaatschappij die deze goederenwagens vanaf 1879 bouwde. De laatste wagens die in 1917 geproduceerd werden, waren nagenoeg gelijk aan de modellen die bijna 40 jaar eerder al op de baan te vinden waren. Er zijn zo'n 3000 CHD's geproduceerd.

Vanaf de jaren '30 werden de wagens verbouwd waarbij er remwerk of doorgaande leidingen voor remwerk werden toegevoegd. Ook werden bij vele wagens de bakken versterkt met extra stalen profielen. Om betere rij-eigenschappen te verkrijgen, werden bij enkele wagens de wielen verder naar buiten geplaatst waardoor de radstand van vier naar vijf meter ging.

In de jaren '50 werden de eerste CHD's uit dienst gehaald. Vele onderdelen werden nog wel gebruikt voor de bouw en verbouw van andere goederenwagens. In de jaren '60 werden de laatste CHD's vervangen door Europese standaardwagens zoals de Gs.

Artitec is het eerste merk dat met op en top Nederlandse goederenwagens in serieproductie komt. Op de historische Nederlandse baan mogen deze markante wagentjes ook zeker niet ontbreken!