De Betuweroute is een veelbesproken onderwerp geweest
in de periode vanaf 1990 tot de opening in 2007. Veel discussie
was nodig over nut en noodzaak, en zelfs bij de opening van de lijn waren er nog twijfels.
Aan de andere kant kan geconstateerd worden dat deze spoorlijn,
die speciaal voor het goederenvervoer is aangelegd, zijn rol vervult
als hoofdas voor de afvoer van lading uit vooral de Rotterdamse haven.
Met de ingebruikneming van de Tweede Maasvlakte in 2014 zal de druk op
alle infrastructuur naar het achterland van de havens sterk gaan toenemen.
De Betuweroute zal dan belangrijker zijn dan ooit.
In dit boek wordt uitvoerig ingegaan op de ontwikkeling van het railgoederenvervoer
in Nederland in het algemeen en dat in de Rotterdamse haven in het bijzonder.
In de afgelopen decennia is duidelijk geworden dat het railgoederenvervoer voor
alle havens een belangrijke rol is gaan vervullen.
De historie van de Betuweroute is in drie fasen in te delen:
- fase 1: de besluitvorming, waarbij ondanks alle weerstand in de samenleving
uiteindelijk toch een positief besluit voor de lijn tot stand kwam; - fase 2: de bouwperiode, waarbij politiek en samenleving het genomen besluit nog altijd aanvochten;
- fase 3: de geleidelijke ingebruikname van de lijn.
In dit boek wordt ingegaan op deze drie fasen, nadat eerst een overzicht is gegeven van de historische ontwikkeling
van het railgoederenvervoer in Nederland in het algemeen en in de Rotterdamse haven in het bijzonder.
Het boek is geïllustreerd met een 300-tal foto's en kaarten in kleur.